Lagen om skydd mot olyckor innebär att alla ska ha ett skäligt brandskydd. Äger du en byggnad eller är ansvarig för en verksamhet, är ansvaret för brandskyddet ditt.
För att uppfylla kraven som lagen ställer, ska du upprätta ett systematiskt brandskyddsarbete (SBA). Kravet på SBA gäller alla arbetsplatser, företag och organisationer, oberoende av storlek och verksamhet.
SBA är en levande process som enkelt beskrivs i ovanstående bild.
Utforma en brandskyddspolicy för ditt företag och din arbetsplats.
Det är viktigt att göra klart vem som har ansvaret, eller vem som har vilket ansvarsområde. Ägaren av byggnaden eller fastigheten är inte alltid samma person som den som driver verksamheten. Därför är det viktigt att göra klart vem som ansvarar för vad. Till sin hjälp kan man upprätta en gränsdragningslista.
Gör en riskinventering. Finns det några risker vid arbetet för de anställda, kunder eller besökande? Finns det andra risker som till exempel brandfarlig vara i eller intill arbetet? Hur hanteras de identifierade riskerna? Går de att förebygga bort?
Om olycka, trots förebyggande åtgärder, skulle inträffa - vad har ni för rutiner för att hantera en eventuell brand och en utrymning av verksamheten?
Här är det lämpligt att skriva ner om det förekommer någon brandskyddsutbildning hos den ansvariga eller personalen. Får personalen en återkommande genomgång om vad som gäller vid en brand? Övas de rutiner som har upprättats med avseende på brand och utrymning av verksamheten?
Beskriv vad det är för typ av byggnad som verksamheten bedrivs i. Är det flera våningar? Är det en indutribyggnad eller är det ett köpcentrum?
Du bör även enkelt beskriva vad det är för arbete som utförs inom din verksamhet. Bedriver du en förskola, restaurang, mindre butik eller en verkstad?
Det bör redogöras för vad det finns för tekniskt brandskydd och var det finns, så som brandvarnare, brandsläckare, sprinkler, brandcellsgränser, dörrstängare med mera. Detta kan lätt beskrivas med hjälp av en ritning eller enklare brandskyddsbeskrivning.
Det är viktigt att tänka igenom hur lokalen ser ut. Finns det speciella utrymmen som är svåra att se, vad i lokalen är värt att skydda, hur ska utrymningen gå till, vilka är utrymningsvägarna med mera.
Den som enligt gränsdragningslistan har ansvar för det byggnadstekniska brandskyddet ska genomföra egenkontroller enligt brandskyddsbeskrivningen. Kontrollerna bör genomföras fyra gånger per år och bör dokumenteras.
Brandskyddsronden bör utformas och anpassas efter din verksamhet.
Vad har din verksamhet för regler och rutiner kring brandskydd? Får levande ljus förekomma, får man röka inomhus, vilka dörrar får ställas upp med kil?
För att det systematiska arbetet ska vara ett levande arbete inom din organisation krävs uppdatering av dokumentation, utbildningsplaner, brandskyddsorganisation, regler och rutiner, riskinventering etcetera.
Omfattningen av det systematiska brandskyddsarbetet kan delas in i tre nivåer. Nivåerna är anpassade för företag eller motsvarande och inte för privatpersoner.
Vilken nivå man tillhör beror på verksamheten, byggnaden och organisationen, var för sig eller tillsammans. Det finns inga skarpa gränser mellan nivåerna. Din verksamhet kan befinna sig någonstans på skalan.
Här ingår byggnader eller verksamheter med öppna ytor som går att överblicka. Besökarna ska enkelt och snabbt kunna utrymma lokalen om det börjar brinna. Dessa verksamheter ska minst bedriva ett SBA enligt nedan:
Har du en mindre verksamhet är det inte självklart att du behöver göra en skriftlig dokumentation. Men eftersom ett systematiskt brandskyddsarbete ändå ska finnas, är det bra att föra ner sina tankar på papper.
Det blir enklare att komma ihåg hur du egentligen tänkte när du gick igenom ditt brandskydd och lättare att följa upp och kontrollera brandskyddet. Det är bra att dokumentera arbetet, om du någon gång behöver redovisa brandskyddet för andra intressenter eller myndigheter.
Här ingår byggnader eller verksamheter med lokaler och ytor kan vara svåra att överblicka. Verksamheten kan innebära risker och människor som vistas i lokalerna kan behöva hjälp att utrymma. Dessa verksamheter ska minst bedriva ett SBA enligt nedan:
På denna nivå, mellannivån, ska det systematiska brandskyddsarbetet dokumenteras. Dokumentation kan sedan vara underlag för egenkontroll och uppföljning av brandskyddsarbetet. Dokumentet är också till hjälp för verksamheten när till exempel räddningstjänsten gör tillsyn eller försäkringsbolaget gör revision.
Nivån på det systematiska brandskyddsarbetet beror på vilka risker som finns och vilka konsekvenserna blir för människor och miljön om det börjar brinna. Hur mycket dokumentationen ska innehålla och hur detaljerad den ska vara, beror på hur komplex byggnaden är och vilka risker som finns i verksamheten.
Det finns inga krav på särskilda metoder när du dokumenterar. Huvudsaken är att det är klart och tydligt vem som ansvarar för vad när det gäller brandskyddsarbetet, vilket brandskydd som finns och hur det hålls efter och kontrolleras. De personer som har en roll i brandskyddsarbetet ska förstå systemet och hitta i det.
Dokumentet ska regelbundet följas upp och revideras. Gör då en ny bedömning och dokumentera om det kommit till nya risker i verksamheten, förändringar av byggnaden och hur brandskyddet organiserats. Det viktigaste är inte dokumentationen i sig utan att man lever upp till det som står i dokumentet.
Här ingår byggnader och verksamheter som vanligtvis är stora och komplexa anläggningar. Riskbilden ökar kravet på djup och detaljer i byggnadsbeskrivning, organisation och underhållsrutiner. Dessa verksamheter ska minst bedriva ett systematiskt brandskyddsarbete enligt nedan:
På denna nivå ska det systematiska brandskyddsarbetet dokumenteras. Dokumentation är sedan underlaget för egenkontroll och uppföljning av brandskyddsarbetet.
På denna nivå ska det systematiska brandskyddsarbetet dokumenteras. Dokumentation är sedan underlaget för egenkontroll och uppföljning av brandskyddsarbetet. Dokumentet är också till hjälp för verksamheten när till exempel räddningstjänsten gör tillsyn eller försäkringsbolaget gör revision.
Nivån på det systematiska brandskyddsarbetet beror på vilka risker som finns och vilka konsekvenserna blir för människor och miljön om det börjar brinna. Hur mycket dokumentationen ska innehålla och hur detaljerad den ska vara, beror på hur komplex byggnaden är och vilka risker som finns i verksamheten.
Det finns inga krav på särskilda metoder när du dokumenterar. Huvudsaken är att det är klart och tydligt vem som ansvarar för vad när det gäller brandskyddsarbetet, vilket brandskydd som finns och hur det hålls efter och kontrolleras. De personer som har en roll i brandskyddsarbetet ska förstå systemet och hitta i det.
Dokumentet ska regelbundet följas upp och revideras. Gör då en ny bedömning och dokumentera om det kommit till nya risker i verksamheten, förändringar av byggnaden och hur brandskyddet organiserats. Det viktigaste är inte dokumentationen i sig utan att man lever upp till det som står i dokumentet.
Kontakta Räddningstjänsten Sydost ifall ni söker information om automatiska brandlarm eller vill skriva avtal gälla...
Hantering av brandfarliga varor kan vara tillståndspliktigt enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor.
All hantering av explosiva varor är tillståndspliktig enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor
Här finns blanketter för olika typer av anmälningar och ansökningar
När vi från Räddningstjänsten kommer ut på tillsynsbesök granskar vi bland annat verksamhetens systematiska brandsk...
Här finner ni alla taxor för tillsyn och tillstånd enligt lagen om skydd mot olyckor och lagen om brandfarliga och ...